تیم ملی بسکتبال ایران برخلاف دوره پیش این بار در شهر امان اردن نتوانست از عنوان قهرمانی خود در بازی‌های غرب آسیا دفاع کند و با شکست مقابل لبنان و پیروزی در بازی انتقامی با اردن تنها توانست با کسب نایب قهرمانی جواز صعود به جام استانکوویچ را بگیرد.

تیم ملی ایران در این دوره از مسابقات پنج بار به میدان رفت که حاصلش چهار پیروزی مقابل اردن، فلسطین، یمن و سوریه و شکست برابر لبنان بود. با توجه به قهرمانی تیم‌های جوانان ایران و مهرام در ابتدای امسال در مسابقات غرب آسیا، همگان در انتظار کامل شدن این پازل از سوی تیم ملی بزرگسالان بودند که این اتفاق در نخستین همراهی رسمی سرمربی جدید اسلوونیایی تیم ملی حاصل نشد. نایب قهرمانی ایران در این رویداد با توجه به قهرمانی دوره گذشته‌اش با بازتاب‌های متفاوتی در میان اهالی بسکتبال روبه‌رو شد. نظر به اهمیت این موضوع در گفت‌وگو با اسدالله کبیر، عنایت آتشی و صفاعلی کمالیان درصدد ارزیابی نتایج به‌دست آمده از سوی تیم ملی برآمدیم که آن را در قالب یک گزارش می‌خوانید.

اسداالله کبیر، مربی اسبق تیم ملی با بیان اینکه حامد حدادی نقشی بسیار پررنگ در موفقیت‌های تیم ملی دارد، نتایج تیم ملی را در مسابقات غرب آسیا در غیاب او و چند بازیکن مصدوم چندان بد ندانست و عنوان داشت: با اطلاعاتی که به‌دست آورده‌ام دیگر حریفان ما نیز کم و بیش شرایطی شبیه به ما داشتند و با تیم‌های دگرگون‌شده در این بازی‌ها حاضر شدند. من فکر می‌کنم چنین مسابقاتی فرصتی مناسب برای جوانان با آتیه است و اگر بشود شرایطی فراهم کرد که با دسته‌بندی مسابقات بین‌المللی در برخی از مسابقات بین‌المللی و کم‌اهمیت‌تر تیم‌های جوانان یا امید در چنین بازی‌هایی حاضر شوند، به سود بسکتبال ایران خواهد بود و به‌تدریج بسکتبال ایران صاحب پشتوانه‌های ارزشمندی خواهد شد. وی به‌عنوان نمونه از تجربه باشگاه مهرام در مسابقات باشگاه‌های آسیا یاد کرد و افزود: کار مصطفی هاشمی در میدان دادن و اعتماد به جوانان ستودنی بود و همه دیدند که آنها چیزی از ملی‌پوشان باتجربه الریاضی کمتر نداشتند.

دبیر سابق فدراسیون بسکتبال با اشاره به اینکه تمامی تیم‌های مطرح امروز دنیا با چنین روش‌هایی اقدام به پرورش نخبگان می‌کنند گفت: ما هم این فرصت را داریم که با توجه به جایگاه بسکتبال ایران در آسیا در بسیاری از تورنمنت‌ها به بازیکنان شاخص و با تجربه‌مان استراحت دهیم تا جوانان بتوانند با پیداکردن خود و خودباوری هر چه بیشتر برای آینده و میدان‌های بزرگ‌تر آماده شوند. وی در مورد ارزیابی‌اش از عملکرد بچیروویچ هم گفت: بچیروویچ مربی توانمندی است و مطمئنا او در نخستین گام به شناخت خوبی از بازیکنان ایران رسیده و به‌تدریج هم می‌تواند برنامه‌های خود را راحت‌تر به اجرا بگذارد. تأثیرات مثبت حضور بچیروویچ در آینده پدیدار می‌شود.

مشکلات فنی و غیرفنی

مربی تیم ملی بسکتبال پیرامون عملکرد این تیم در رقابت‌های قهرمانی غرب آسیا که با نایب‌قهرمانی همراه بود گفت: در این مسابقات فقط مقابل لبنان به لحاظ فنی و غیرفنی مشکلاتی داشتیم که باید برطرف شوند. صفا علی کمالیان با یادآوری اینکه تیم ملی بسکتبال به‌عنوان مدافع قهرمانی در رقابت‌های غرب آسیا شرکت کرد اما به‌عنوان نایب قهرمانی دست یافت، اظهار داشت: البته این مسابقات با رقابت‌های گذشته فرق داشت. اول اینکه کادر فنی با برنامه‎ای جدید در کنار تیم قرار گرفته بود و لازم بود بازیکنان این برنامه‌های جدید را می‌پذیرفتند و به آن عمل می‌کردند. مربی تیم ملی بسکتبال ادامه داد: قهرمانی خوب است اما باید به‌صورت منطقی انتظار قهرمانی داشت. هیچ تیمی همیشه در تمام رده‌ها و در تمام مسابقات قهرمان نیست. حتی در فوتبال هم یک تیم هرچقدر هم سابقه و تجربه بالا داشته باشد همیشه قهرمان نمی‌شود. ضمن اینکه ما در لبنان اشکالاتی داشتیم اما دستاوردهایی هم به‌دست آوردیم که خیلی مفید بود. اول اینکه سهمیه کاپ‌آسیا را به‌دست آوردیم و دوم اینکه انتقام شکست برابر اردن را گرفتیم. وی با اشاره به شکست تیم ملی برابر لبنان که موجب از دست رفتن عنوان قهرمانی ایران شد اینگونه پاسخ ‌داد: مقابل لبنان مشکلاتی داشتیم که باید برطرف شوند. بخشی از مشکلات فنی بودند که باید روی آنها کار کنیم و بخشی هم غیرفنی بودند که از دست ما خارج بود.

رجوع به شایسته سالاری

عنایت‌الله آتشی با اشاره به اینکه بسکتبال برای زدودن ناکامی جام ملت‌های آسیا نمی‌توانست مقابل اردن ریسک کند و با تیم جوان‌تری در این بازی‌ها حاضر شود گفت: یکی از دلایلی که مسئولان بسکتبال را مجاب به حضور بسیاری از چهره‌های سرشناس در این رقابت‌ها کرد این بود که مبادا این بار در خانه حریف دچار مشکل شوند. بحث حضور نداشتن در جام استانکوویچ هم یکی دیگر از دغدغه‌ها بود.

این کارشناس بسکتبال در پاسخ به این سوال که با توجه به سطح کیفی بازی‌ها و اینکه سایر تیم‌های مدعی با تیمی ناقص و بازیکنانی جوان به این مسابقات آمده بودند آیا بهتر نبود ما هم با تیم امید یا تیم ملی «ب» در این بازی‌ها شرکت می‌کردیم یادآور شد: البته خوب بود ولی هنوز ساختار تیم امید برای حضور در مسابقات بین‌المللی کاملا شکل نگرفته و محتاج زمان است. چنین تیمی باید سیکل تمرینی و اردویی مناسبی داشته باشد تا بتواند در یک پروسه طولانی به محلی برای پشتوانه‌سازی‌ تیم ملی تبدیل شود. حتی با وجود تشکیل تیم« ب» یا تیم امید باز هم معتقدم که در وهله نخست برای گزینش بازیکنان تیم ملی باید شیوه شایسته‌سالاری را بدون رجوع به سن و سال بازیکنان در سرلوحه کار قرار داد؛ کاری که در تمامی کشورهای صاحب بسکتبال به اجرا درمی‌آید.

کد خبر 175110

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز